Cand.pæd. i generel pædagogik, underviser, innovationspioner, pædagogisk it-vejleder

Innovation og entreprenørskab

Entreprenørskab i skolen handler først og fremmest om at udvikle børn og unges kreativitet, foretagsomhed og evne til samarbejde med andre uden for skolen, bl.a. ved at egne idéer får nytteværdi for andre. Entreprenørskab i skolen giver grobund for de helhedsorienterede læreprocesser, den danske grundskole bør bestå af.

"Læreprocesser er ikke bare noget med at lære et eller andet pensum, men livslange tilegnelses-, omformnings- og udviklingsprocesser, hvor viden, forståelse, motivation, holdninger, følelser, kommunikation og socialitet indgår i en uadskillelig helhed under stadig forandring mod nye horisonter."
Knud Illeris


Eksempler


Filmen 00000000 blev lavet af en 7. klasse på Ikast Vestre Skole. Klassen arbejdede som et rigtigt filmset. Det var to elever fra klassen, der var instruktører. Det forløb i den daglige danskundervisning, hvor klassen skulle arbejde med filmens virkemidler og gysergenren. Filmen blev vist i Ikast Bio med indgang ad rød løber og fotografer fra Herning Folkeblad og Ikast Avis.


To 3. klasser på Videbæk Skole fandt idéer til, hvordan det kunne blive mere spændende for 9-11 årige at komme på besøg på Ringkøbing Museum. I første omgang handlede det om at få skabt et miljø, hvor idéerne kunne flyde frit - ingen idéer var forkerte. Klasserne valgte de bedste idéer og var selv med til at lave museets forårsudstilling 2010.






Følg Jettes opslagstavle Teaching entrepreneurship på Pinterest.